استاندارد میز و صندلی آموزشی

 

آزمون میز و صندلی آموزشی

آزمون میز و صندلی آموزشی بر اساس استاندارد استاندارد 1- 9697 « مبلمان – میز و صندلی آموزشی – قسمت اول: ابعاد عملکردی » و استاندارد استاندارد 2 – 9697 « مبلمان – میز و صندلی آموزشی – قسمت دوم: الزامات ایمنی و روش های آزمون » انجام می شود.

 

استاندارد 1- 9697 « مبلمان – میز و صندلی آموزشی – قسمت اول: ابعاد عملکردی »

این استاندارد اولین بار در سال 1386 مورد تصویب قرار گرفت. این استاندارد بر این اصل پایه گذاری شده است که میز و صندلی در نظر گرفته شده برای مراکز آموزشی برای اهداف آموزش عمومی، به گونه ای طراحی شود که بدن کاربر در حالت مناسبی قرار بگیرد. این استاندارد طراحی میز و صندلی را تعیین نمی کند بلکه فقط ابعادی را که بدن استفاده کننده وضعیت مناسبی قرار گیرد را برای هر دو مبلمان ثابت یا قابل تنظیم، تعیین می کند. الزامات ابعادی این استاندارد برداشت های طراحی مختلف را مجاز می داند، بنابراین الزامات این استاندارد می تواند با عادات، شیوه های آموزشی، شرایط فنی و مالی کشورهای مختلف هماهنگ شود. این استاندارد شامل منطقی برای تعیین ابعاد عملکردی است. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ابعاد عملکردی و نشانه گذاری برای انواع صندلی ها، چار پایه ها و میزهای مراکز آموزشی، شامل میز و صندلی های ثابت و قابل تنظیم است. این استاندارد برای مبلمان جهت استفاده لپ تاپ یا وسایل قابل حمل نیز کاربرد دارد اما برای صندلی های ردیف شده و صندلی های مربوط به ایستگاه های کاری خاص کاربرد ندارد.

منابع و ماخذی که برای این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:
BS EN 1729-1:2015, Furniture- Chairs and tables for educational institutions Part 1: Functional dimensions

استاندارد 2 – 9697 « مبلمان – میز و صندلی آموزشی – قسمت دوم: الزامات ایمنی و روش های آزمون »

این استاندارد نخستین بار در سال 1386 منتشر شد. هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات ایمنی و روش های آزمون میزها و صندلی های مورد نظر برای اهداف آموزش عمومی در مراکز آموزشی می باشد. این استاندارد برای مبلمان جهت استفاده لپ تاپ یا وسایل قابل حمل نیز کاربرد دارد اما برای صندلی های ردیف شده و صندلی های مربوط به ایستگاه های کاری خاص کاربرد ندارد.

منابع و ماخذی که برای تهیه و تدوین این استاندارد به کار گرفته شده است:

BS EN 1729-2:2015, Furniture- Chairs and tables for educational institutions Part 1: institutions-part2 Safety requirements and test methods