استاندارد صندلی و مبلمان اداری

آزمون صندلی و مبلمان اداری

آزمون صندلی و مبلمان اداری براساس استاندارد 9699 “صندلی های اداری – ایمنی، استحکام، دوام و پایداری – الزامات و روش های آزمون” و استاندارد 1-11388 “مبلمان اداری – صندلی های گردان ابعاد و روش تعیین ابعاد” انجام می گردد.

استاندارد 9699 صندلی های اداری – ایمنی، استحکام، دوام و پایداری – الزامات و روش های آزمون

استاندارد « صندلی های اداری ایمنی، استحکام، دوام و پایداری الزامات و روشهای آزمون » نخستین بار در سال 1386 تدوین و منتشر شد. هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات ایمنی استحکام، دوام، پایداری روشهای آزمون صندلیهای اداری است که به منظور اهداف عمومی مورد استفاده قرار میگیرند. این استاندارد برای صندلی هایی که در محیط های کاری مورد استفاده قرار می گیرند کاربرد دارد و انواع نشیمنگاههایی با عناوین مجری، مدیریت ، کارمندی، منشی  ، انتظار/ مهمان، تاشو درهم رونده ، صندلی با دسته تحریر و چهارپایه ها 9 را در بر میگیرد، اما به آنها محدود نمی شود.

این استاندارد بدون در نظر گرفتن مواد ساختاری، مراحل ساخت، طراحی های مکانیکی یا زیبایی شناختی، روش هایی را برای ارزیابی صندلی ها تعیین می کند. این استاندارد برای صندلی راحتی، اشتعال پذیری، دوام مواد سطحی، مواد لایه گذاری ، انتشار گاز از محصول یا ملاحظات ارگونومی، کاربرد ندارد.
این استاندارد آزمونهای ویژه، تجهیزات آزمون مورد استفاده، شرایط آزمون و کمینه سطح مورد پذیرش برای ارزیابی صندلی اداری را تعیین کرده است. آزمون ها در این استاندارد تنها برای ارزیابی عملکرد محصول جدید درنظر گرفته شده است و برای ارزیابی محصول در حال استفاده کاربرد ندارد. این استاندارد برای صندلی های اداری برای افراد با وزن بیش از 120 کیلوگرم، صندلی های مراکز آموزشی و صندلی های چند نفره انتظار کاربرد ندارد.
منابع و مآخذی که برای تهیه و تدوین این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:
ANSI/BIFMA X5.1: 2017, General- Purpose Office Chairs- Tests
DIN EN 1335-2: 2010, Office furniture- Office work chair- Part 2: Safety requirements
DIN EN 1335-3: 2009, Office furniture- Office work chair- Part 3: Test methods

استاندارد 1-11388 مبلمان اداری – صندلی های گردان ابعاد و روش تعیین ابعاد

استاندارد ” مبلمان اداری – صندلی های گردان – ابعاد و روش های تعیین آن ” که پیش نویس آن توسط موسسه استاندارد و تحقیقات ایران تهیه و تدوین شده و در شصت و هفتمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد اسناد و تجهیزات اداری و آموزشی مورخ 87/12/24 مورد تصویب قرار گرفته است. 

در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه، در حد امکان بین این استاندارد و استانداردهای ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود. این استاندارد تنها برای صندلی های گردان کاربرد دارد. استاندارد ملی شماره 7494 سال 1382 مقرارت ابعادی صندلی های اداری باطل و این استاندارد جایگزین آن می شود.

منبع و مآخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته است به شرح زیر است.

DIN EN 1335-1 :2002 Office furniture – Office work chair – Dimension