آزمایشگاه صندلی، مبلمان، میز خانگی و اداری و آموزشی، قفسه کتاب، میز مطالعه کتابخانه دار چوبی، تخت کودک و صندلی آمفی تئاتر

همه ما روزانه ساعات زیادی را صرف نشستن بر روی انواع مبلمان اداری و خانگی و انواع صندلی می کنیم. اولین شواهد ساخت نشیمنگاه به زمان انسان های اولیه بر می گردد. نقاشی روی دیوار غارها نشان می دهد که انسان ها از همان دوره ها به دنبال طراحی و ساخت نیمکت و مبلمان و انواع صندلی بوده اند. تا سال 1500 میلادی استفاده از پارچه تنها به لباس محدود می شد و با انقلاب صنعتی استفاده از پارچه جهت روکش نشیمن ها رونق یافت. قدیمی ترین صندلی در منطقه چشم علی در شهر ری تهران کشف گردیده است. این نشیمنگاه از گل رس ساخته شده است.

صندلی ها اداری برای نشستن انسان در حالت استاندارد کاری ساخته شده اند بنابراین برای صندلی های اداری استاندارد ابعادی وجود دارد اما مبلمان برای استراحت انسان در حالت استانداردی تعریف نشده است، بنابراین برای مبلمان استاندارد ابعادی تعریف نشده است. استاندارد مبلمان خانگی برای حفظ ایمنی کاربران انواع صندلی و مبل خانگی و اداری استانداردهایی برای ایمنی، استحکام و دوام تدوین شده است.

ما هر روز محصولاتی را خریداری می کنیم که قبلا از آن شناختی نداشتیم و از مرغوبیت و کیفیت و برند آن شناختی نداریم.  استاندارد حداقل کیفیت یک محصول را تضمین می کند. استاندارد در کلمه به معنای مطابق قانون بودن می باشد. این موضوع که مبلمان استاندارد چه ویژگی ها و خصوصیاتی باید داشته باشد یک امر تخصصی است که همه هر یک از ما نمی توانیم برای شناخت این ویژگی ها تخصص پیدا کنیم. استفاده از مبلمان غیر استاندارد در طولانی مدت سبب آسیب به بدن انسان می شود.  سازمان های استاندارد در سراسر دنیا بر روی ویژگی ها و خصوصیات محصولات استاندارد تحقیق می کنند و برای هر محصول شرایط و خصوصیاتی را تعریف می نماید. استاندارد انواع مختلفی دارد که عبارتند از استانداردهای بین المللی، استانداردهای کشوری، استانداردهای منطقه ای و استانداردهای شرکتی تقسیم می شود. استاندارد ایزو ISO ، سازمان بین المللی در ژنو می باشد که وظیفه تحقیق وانتشار استانداردهای بین المللی را بر عهده دارد. این سازمان 157 عضو دارد. در سال 1304 اولین تلاش ها برای استاندارد سازی در حوزه مقیاس و اوزان انچام گردید و سال ها بعد در سال 1339، سازمان ملی استاندارد ایران تاسیس گردید. سازمان ملی استاندارد ایران، یکی از اعضای سازمان بین المللی استاندارد ایزو می باشد. بازوی بررسی شرایط استاندارد یک محصول آزمایشگاه ها هستند.

مبلمان به عنوان مرکز هر مکانی مانند خانه، دفتر یا فضای تجاری هست. در یک مفهوم گسترده، مبلمان به وسایلی گفته می شود که به فعالیت های مختلف انسانی از قبیل نشستن، غذا خوردن، خوابیدن و … کمک می کنند. در حال حاضر مبلمان نقش مهمی در محیط کار ایفا می کند و فضایی امن و آرامش بخش و احساس راحتی را به همه ساکنان القا می کند. اهمیت مبلمان در یک دفتر فقط به راحتی ختم نمی شود. نقش مبلمان در بهره وری کارگران و عملکرد کارآمد یک محل کار گسترده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

یکی از نزدیک ترین روابط در هر محلی، رابطه نشیمنگاه و کاربر هست. شاید تاثیر مبلمان خوب قابل نا دیده شدن باشد اما مبلمان بد حتی در کوتاه مدت سبب آزار و ناراحتی و کمر درد و حواس پرتی شخص می گردد. با تغییر سبک زندگی انسان ها، تحرک ما کم شده است بنابراین نداشتن نشیمنگاه مناسب می تواند آسیب شدیدی به سلامتی انسان برساند. طبق تحقیقات از هر 10 کارمند انگلیسی، 1 کارمند دچار بیماری اسکلتی عضلانی می باشد.

استفاده از صندلی های ارگونومیک گامی روشن در جهت به حداقل رساندن ناراحتی و خطرات دراز مدت سلامتی است. یک صندلی ارگونومیک با طراحی خوب شامل یک تکیه گاه است که متناسب با شکل کاربر است. حمایت موثر کمری با انحنای طبیعی ستون فقرات مطابقت دارد و وضعیت بدن کارگر را صاف نگه می دارد. فوم قالب‌گیری شده یا پشت مشبک باعث راحتی و پشتیبانی در طول روز کاری کامل می‌شود. پشتی باید قابل تنظیم باشد تا بتواند با ارتفاع و شکل منحصر به فرد کاربر مطابقت داشته باشد. تنظیم ارتفاع و شیب و همچنین عملکرد کشویی صندلی برای اطمینان از موقعیت کاری ارگونومیک ایده آل مهم است. توانایی تغییر موقعیت پشتی صندلی وظیفه به بهبود سلامت فیزیکی طولانی مدت کاربر و همچنین تأثیر مثبت بر بهره وری آنها کمک می کند.

میانگین وزن سر انسان حدود 11 پوند است که بیشتر از اکثر نوزادان تازه متولد شده است. و با این حال تنها توسط 7 مهره و 20 ماهیچه در گردن پشتیبانی می شود. در روز کاری 9 تا 5، این ماهیچه‌ها ساعت‌ها فشار زیادی را تحمل می‌کنند. این فشار می تواند منجر به دردهای شدید در گردن و شانه ها و همچنین از دست دادن غضروف بین مهره ها شود.

یک تکیه گاه خوب که به یک صندلی کار اداری وصل شده است به پشتیبانی و قرارگیری صحیح سر در طول روز کاری کمک می کند. تکیه گاه سر به کاهش فشار روی ماهیچه هایی که بیشتر تحت تاثیر سکون مداوم کار کامپیوتری نیاز دارند، کمک می کند. قابلیت تنظیم پشت سر برای ارائه موقعیت کاری ایده آل برای همه کاربران ضروری است. کیفیت های قابل تنظیم مفید عبارتند از مدیریت ارتفاع و کشش شیب.

مبلمان فضا را جا دار تر می کند اما مبلمان گاهی اوقات می‌تواند فضای زیادی را اشغال کنند، اما در واقع اگر به‌ درستی چیده شوند، می‌توانند فضای اداری را بزرگ‌تر نشان دهند. مبلمان چند منظوره برای دفاتر کوچک برای کاهش شلوغی مبلمان ایده آل است. صندوقچه ای که می تواند به عنوان یک میز قهوه خوری عمل کند، قفسه ای که می تواند به عنوان یک میز یا میز کار که می تواند به عنوان یک کمد بایگانی کوچک عمل کند، می تواند نیاز به افزودن وسایل دیگر را که می تواند فضا را اشغال کند، برطرف کند.

قرار دادن مبلمان بزرگتر در کنار دیوارها نیز فضای باز را به حداکثر می رساند. باز هم مسیرها و فضاهای جابجایی مهم هستند، بنابراین اگر می‌خواهید مبلمان خود را متناسب با اندازه فضای اداری خود تغییر دهید، آزاد کردن این فضاها کلید احساس فضای اداری بزرگ است. همچنین، یک پنجره، احساس وسعت را افزایش می دهد.

داشتن مجموعه‌ای از مبلمان که فضای بیشتری برای صندلی‌ها و میز بزرگ‌تر در اتاق‌های کنفرانس داشته باشد و طراحی مجدد محل کار برای باز و راحت‌تر کردن آن می‌تواند منجر به تعامل بیشتر کارمندان شود. این یک حس خوب را برای همه ایجاد می کند، جایی که هر کارمند، کارمند و رئیس شرکت قابل رویت و قابل دسترس تر از محیط شخصی یا ایستگاه کاری است. ست مبلمانی که میدان دید را مسدود نمی کند و آزادی حرکت و تعامل را تشویق می کند، منجر به همکاری بهتر کارمندان می شود. این مجموعه ها با از بین بردن مفهوم قدیمی و سنتی محل کار اطاقک ها و ایستگاه های کاری فردی، به تعریف مجدد مفهوم کار تیمی کمک می کنند. زمانی که کارکنان احساس آزادی و استقلال داشته باشند، به طور مؤثرتری کار می کنند و ارتباطات اجتماعی بهتری را تشکیل می دهند و گروهی محکم از کارمندان را تشکیل می دهند.

کارفرمایان و رهبران شرکت ارزش همکاری کارکنان را برای ایجاد ایده های تجاری انقلابی و استراتژی های بازاریابی می بینند. راه دستیابی به آن، ترویج فضای همکاری و تعامل بدون مانع در محیط کار است. راه اندازی میز کار باز می تواند با ترکیب رنگ های روشن و زنده برای کارمندان جذاب تر و جذاب تر شود. یک نوع غیررسمی و غیررسمی محیط کاری منجر به عملکرد بهتر کارمندان می شود.

یکی دیگر از مزایای داشتن مبلمان چند منظوره، استفاده برای استفاده های دیگر است که می تواند به ارتقای رفاه کارکنان کمک کند. می توانید یک قفسه چند محفظه ای با فضاهای مختلف برای وسایل تفریحی برای پرتاب بالش، بالش گردن، اسباب بازی های مخمل خواب دار یا کتاب تنظیم کنید. همچنین می‌توانید کشوهایی با رویه‌های مرمری برای قرار دادن قهوه‌ساز، دستگاه‌های پخش نوشیدنی سالم یا حتی یک دستگاه پاپ کورن تنظیم کنید. اگر می خواهید استراحت کوتاهی داشته باشید و برای استراحت یک فنجان جو یا آبمیوه بنوشید، مطمئن شوید که کشوها ارتفاع کافی داشته باشند و قسمت بالایی آن راحت باشد. داشتن ارتفاع کافی برای یک کشو بدون نیاز به خم شدن برای باز کردن یک محفظه، دسترسی آسان است. می‌توانید بشقاب‌ها، ظروف، لیوان‌ها و سایر اقلام مفیدی را که کارمندان ممکن است در صورت برگزاری جشن‌ها یا مهمانی‌های اداری به آن‌ها نیاز داشته باشند، ذخیره کنید. همچنین، برخی از قسمت‌های کشو را می‌توان برای نگهداری جو دوسر، میله‌های انرژی‌زا و سایر مواد غذایی سالم استفاده کرد. حتی بهتر از آن، می‌توانید یک بطری بزرگ ویتامین C و داروهای بدون نسخه را برای یک نقطه خاص در کشوی خود قرار دهید تا آن را به ابزار کمکی در دسترس برای جعبه کمک‌های اولیه در محل کارتان تبدیل کنید. اگر فضا اجازه می دهد، می توانید این مبلمان را در نزدیکی دیوارهای راهرو یا فقط در گوشه فضای اداری خود قرار دهید. شما می توانید گزینه های زیادی برای اضافه کردن چنین مبلمانی داشته باشید. نکته کلیدی در اینجا، ترویج دوره‌های منظم استراحت و آرامش برای کارکنان از طریق استراحت‌های کوتاه و دادن منطقه‌ای به آنها برای دسترسی به مواردی است که می‌تواند به ارتقای سلامت و تندرستی کمک کند.

حداقل هر ساعت یک بار بلند شدن و حرکت کردن، کلید یک سبک کاری سالم است. ایستادن نه تنها بدن، بلکه ذهن را نیز تنظیم مجدد می کند، توجه به وظایف را بهبود می بخشد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. استفاده از صندلی متحرک وضعیت نشستن پویا توصیه شده را ارتقا می دهد. تنظیم ارتفاع صندلی به گونه ای که پاهای کاربر روی زمین صاف باشد و زانوها در زاویه 90 درجه قرار گیرند به جریان خون کمک می کند. تکیه‌گاه‌های یک صندلی اداری ارگونومیک باید به درستی با آرنج‌ها در یک راستا قرار گیرند و این امکان را فراهم می‌آورد که بازویی آرام داشته باشد. کنترل‌های صندلی نصب‌شده روی بازو، تنظیم کشویی و ارتفاع تکیه‌گاه‌ها را آسان می‌کند.

 

صندلی های اداری ارگونومیک مدرن دارای مکانیزم خوابیده همگام هستند که به کارگران اجازه می دهد بدون محدودیت حرکت کنند. صندلی و پشتی به هم وصل شده اند و زوایای مختلف دراز کشیدن را ارائه می دهند. پیچش را می توان به گونه ای تنظیم کرد که مطابق با مشخصات کاربر باشد. صندلی هایی با این ویژگی پیشرفته می توانند ثابت بمانند و در عین حال یک راه حل پویا برای نشستن ارائه دهند.